Począwszy od stycznia 2025 roku, każda nieruchomość niemieszkalna, która dysponuje parkingiem na przynajmniej 20 pojazdów, zostanie zobligowana do posiadania co najmniej jednego punktu ładowania oraz odpowiedniej infrastruktury umożliwiającej przyłączenie dodatkowych stacji co najmniej na jednym stanowisku parkingowym na pięć takich miejsc. To istotna zmiana mająca wpływ na wiele gałęzi gospodarki. Podmioty mają teraz zaledwie dwa lata na wprowadzenie odpowiednich dostosowań. Czy nowe przepisy będą obowiązywać wobec wszystkich firm?
Nowe wytyczne ustawy o elektromobilności – kogo dotyczą?
Nowe regulacje wynikają z nowelizacji ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, uchwalonej przez Sejm. Na mocy tej ustawy małe i średnie przedsiębiorstwa są wyłączone spod obowiązku dostosowania swoich parkingów do nowych standardów. Jednakże pozostałe firmy, posiadające co najmniej 20 stanowisk postojowych, muszą podporządkować się nowym przepisom. Obejmują one centra handlowe, hotele, szpitale, sklepy, magazyny oraz obiekty kulturalne.
Wielka inwestycja – krótki termin dla przedsiębiorstw
Wprowadzone zmiany w ustawie o elektromobilności wymagają od firm praktycznie natychmiastowej inwestycji w stacje ładowania na swoich parkingach. Muszą przygotować plan rozmieszczenia stacji oraz uzyskać odpowiednie zezwolenia. Sam proces instalacji może potrwać nawet kilka miesięcy.
Najważniejsze założenia ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych
Oto najważniejsze założenia ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych:
1. Rozwój infrastruktury paliw alternatywnych:
– Ustawa wyznacza zasady dotyczące rozwoju infrastruktury do wykorzystania paliw alternatywnych w transporcie, w tym pojazdów elektrycznych i wodorowych.
2. Obowiązki podmiotów publicznych:
– Podmioty publiczne są odpowiedzialne za rozwój infrastruktury dla pojazdów nisko- i zeroemisyjnych, co obejmuje m.in. budowę punktów ładowania.
3. Strefy czystego transportu:
– Ustawa określa warunki funkcjonowania stref czystego transportu, w których ogranicza się ruch pojazdów spalinowych na rzecz elektrycznych i wodorowych.
4. **Krajowe Ramy Polityki Rozwoju Infrastruktury**:
– Określono krajowe ramy polityki rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych i sposób ich realizacji.
5. Wymogi dla budynków i parkingi:
– Wprowadzono obowiązek instalacji punktów ładowania w budynkach niemieszkalnych z ponad 10 miejscami parkingowymi oraz kanałów na przewody, aby umożliwić przyszłą instalację ładowarek.
6. Regulacje dla przedsiębiorstw:
– Przedsiębiorstwa z parkingami o powierzchni powyżej określonej liczby miejsc muszą dostosować infrastrukturę do ładowania pojazdów elektrycznych.
7. Zamówienia publiczne:
– Nałożono obowiązki uwzględnienia odpowiedniej liczby pojazdów nisko- i zeroemisyjnych w zamówieniach publicznych.
8. Amortyzacja pojazdów:
– Ustalono nowe limity amortyzacji pojazdów spalinowych i elektrycznych, które zachęcają do inwestycji w nisko- i zeroemisyjne pojazdy.
9. Gospodarka wodorowa:
– Nowelizacja z 2021 roku wprowadza przepisy dotyczące gospodarki wodorowej, co obejmuje regulacje związane z produkcją, transportem i użytkowaniem wodoru jako paliwa.
Fragment ustawy
W budynkach niemieszkalnych, z którymi związanych jest więcej niż 20 stanowisk postojowych, właściciel lub zarządca budynku, w terminie do dnia 1 stycznia 2025 r., instaluje co najmniej jeden punkt ładowania oraz kanały na przewody i kable elektryczne, aby umożliwić zainstalowanie punktów ładowania na co najmniej 1 na 5 stanowisk postojowych, jeżeli te stanowiska postojowe:
1) znajdują się wewnątrz budynku lub
2) przylegają do budynku.
USTAWA O ELEKTROMOBILNOŚCI I PALIWACH ALTERNATYWNYCH
To sugeruje, że na każdym parkingu, który posiada ponad 20 miejsc parkingowych, do stycznia 2025 roku musi być zainstalowana co najmniej jedna stacja ładowania pojazdów elektrycznych. Osoba odpowiedzialna za obiekt musi także zadbać o odpowiednie przyłącza, umożliwiające instalację kolejnych stacji co najmniej na jednym stanowisku na pięć miejsc parkingowych. Przyleganie parkingu odnosi się do powiązań pod względem własności lub innych aspektów prawnych. Oznacza to, że każdy właściciel lub zarządca nieruchomości biurowej, magazynowej, produkcyjnej lub innego obiektu użyteczności publicznej takich jak Urzędy, Sądy, Ośrodki Kultury, Placówki Oświatowe, który jeszcze nie spełnia wymogów ustawy, musi dostosować swoją infrastrukturę do stycznia 2025 roku.
Elektromobilność w Polsce – statystyki
Mimo że, Polska pozostaje w tyle w zakresie elektromobilności w porównaniu do innych krajów Unii Europejskiej, liczba zarejestrowanych samochodów elektrycznych oraz stacji ładowania nadal rośnie. W tamtym roku liczba samochodów elektrycznych wzrosła o 33% w porównaniu z rokiem 2021, a liczba stacji ładowania aż o 40%. To dowodzi wzrostu zainteresowania elektromobilnością i pojazdami elektrycznymi w Polsce. Firmy muszą być gotowe na rozwijającą się infrastrukturę w tej dziedzinie.
Możliwe konsekwencje nowych przepisów
Eksperci uważają, że pomysł teoretycznie jest zadowalający, ale niesie ze sobą potencjalne konsekwencje. W obliczu obowiązku dostosowania swoich parkingów, właściciele budynków mogą inwestować w ładowarki tylko z konieczności, a nie z własnej woli wspierania elektromobilności. Okres dwóch lat na dokonanie inwestycji jest stosunkowo krótki. Wielokrotnie koszty uzyskania zezwolenia od Urzędu Dozoru Technicznego (UDT) i koszty administracyjne mogą znacznie przewyższać wartość samej ładowarki. Wzrost popytu na stacje ładowania może również prowadzić do podniesienia cen tych urządzeń, a także kosztów związanych z uzyskaniem aprobaty od UDT. To ryzyko, że przedsiębiorcy będą próbowali ciąć koszty inwestycji, co może negatywnie wpłynąć na jakość oferowanych usług. Pojawiają się również wątpliwości dotyczące zdolności polskiej sieci energetycznej do obsłużenia nowych stacji i ich zdolności do pracy zgodnie z deklarowanymi parametrami. Największe sieci handlowe zadeklarowały, że intensywnie przygotowują się do spełnienia nowych wymogów.